Kam kráčaš slovenské stavebníctvo? II Trendy

Autor: Mirka Sláviková | 29.5.2013 o 10:33 | (upravené 29.5.2013 o 12:26) Karma článku: 7,75 | Prečítané:  856x

Rada sa hrabem v číslach a vidím v nich informácie a súvislosti, ktoré druhí možno prehliadajú. I keď viem, že sa štatistiky dajú interpretovať vždy podľa toho, čo chce autor ukázať a čo chce skryť, ponúkam Vám ďalší pohľad na možný vývoj bývalého ťahúňa slovenského hospodárstva. Tento raz nie cez čísla štatistického úradu, ale jedného z obľúbených a moderných nástrojov doby, ktorý nie je ovplyvniteľný úradníkmi. Tak napr. jednoduchý  bezplatný nástroj Google Trends mi poskytol nasledovné údaje.  Upozorňujem, že ide o trendy získané z internetu, nie moje fantazmagórie alebo tendenčné informácie z večerných správ.

Záujem o projekty rodinného domu na internete poklesol v januári 2013 oproti januáru 2008 takmer o  ako tretinu na 74 bodov.

 

Najčastejšie  vyhľadávaný výraz spojený s pojmom  „rodinný dom" na internete bol „predaj rodinný dom". čiže nie stavba domu a pod. To nádherne dokresľuje obrázok dnešného hospodárstva. Zdedené domy, domy, na ktoré si ľudia vzali úvery a teraz ich nevládzu splácať... sú na predaj. Do stavby domu sa nik nehrnie. Dôvody sú známe.

Výraz stavebný materiál od svojho maxima v novembri 2006 = 100 klesol do novembra 2012 na úroveň iba 19 bodov!!! Pritom dnes malí investori hľadajú a porovnávajú ceny materiálov niekoľkonásobne viac ako v r. 2006, keď bol internetový obchod so stavebným materiálom ešte v plienkach. Dopyt malých investorov po jednotlivých druhoch materiálu stúpa. Nehľadajú komplexnú ponuku stavebných materiálov cez stavebniny. Stačí zadať do Trendov konkrétny druh materiálu.

Dopyt po našom tradičnom stavebnom - murovacom materiále „tehle" neklesol ako dopyt po stavebnom materiále všeobecne, ale drží si štandatd. Zaujímavý je trend vyhľadávania jednotlivých producentov tehly. Kým domáci výrobca a v minulosti monopol - Wienerberger zaznamenáva pokles vo vyhľadávaní jeho produktov, dovozcovia ako Heluz a Leier naopak prudko stúpajú.

 

Napriek pokrokom v technológiách,  dovoľujúcich stavať celý rok, i v zimných mesiacoch, sezónnosť stavebníctva nie je na ústupe. Zreteľné je to  z nasledujúceho grafu. Svedčí to o slabej osvete a marketingu dodávateľov nových výhodných technológií.

 

Zaujímavé je i regionálne rozdelenie vyhľadávania. Na jednej strane potvrdzuje stav hospodárstva - žiadne vyhľadávania v oblastiach s najväčšou nezamestnanosťou, na druhej strane prekvapilo mňa osobne, že najaktívnejší sú ľudia nie z BA, ale z oblasti Ružomberka a Liptovského Mikuláša.

 

Dopyt po stavebných prácach klesli od marca 2007 na úroveň 58bodov, čiže opäť o 40%! Vzľadom na hospodársku situáciu sa drobní investori snažia čo najviac prác urobiť svojpomocne.

 

Kam teda kráča to naše stavebníctvo?

  • Ku koncentrácii na  individuálnu bytovú výstavbu miesto megalomanských projektov
  • K nákupu materiálov cez internet, ktorý sprehľadňuje, urýchľuje a zlacňuje ponuku
  • K transformovaniu klasických stavebnín na výstavné plochy a priestory zabezpečujúce logistiku a paletové hospodárstvo
  • K nákupu materiálov a dodávok cez elektronické aukcie. Či už pre veľké stavebné firmy alebo individuálnych malých investorov.
  • K vytváraniu odborných poradenských centier, kde klient nájde všetky špecializované profesie a inžiniering (stavebný dozor, projektanta, statika, rozpočtára...)
  • K zefektívneniu všetkých procesov od projektu, cez výstavbu.
  • K tomu, že na trhu bude vyhrávať ten, kto poskytne lepšiu osvetu masám a marketingovú podporu svojmu produktu a službe
  • K znižovaniu cien materiálov - naše ceny sú stále o 40-60% vyššie ako bola ich úroveň v r. 2005, pritom v Nemecku sú momentálne ca. na úrovni roku 2005 (informácia zo ŠÚ)
  • K zvyšovaniu cien služieb - stavebných prác - cena práce bude stále rásť minimálne tak ako minimálna mzda.

Rozumní manažéri stavebných spoločností si týchto čísiel a trendov  už všimli a urobili opatrenia.

  • Rozdelili nefunkčných dinosaurov  na menšie špecializované divízie
  • Zoštíhlili organizačnú štruktúru
  • Viaceré neproduktívne činnosti outsoursujú - účtovníctvo, centrálny nákup materiálov, kalkulácie, príprava stavby.
  • Na minimum znížili vlastný strojový park a využívajú služby špecializovaných firiem.
  • Sústavne hľadajú a využívajú nové technológie na zrýchlenie a skvalitnenie stavebných prác (prefabrikácia, presné tvárnice, strojové spracovanie...)
  • Prevzali zahraničný model vedúceho projektu pri jednotlivých zákazkách a jeho dobu zamestnania ohraničili dobou trvania zákazky.
  • Zminimalizovali podiel štátnych zákazok a developerských spoločností a sústredili sa na sektor malých a stredných investorov.
  • Zbavili sa potreby vyplácať provízie za získané zákazky.
  • Obchodníci so stavebným materiálom zrušili veľké sklady.
  • Využívajú v najväčšej možnej miere online marketing.

Títo manažéri pochopili, že tadiaľto vedie cesta nielen slovenského stavebníctva. Tí ostatní sú odsúdení na zánik. Trh sa prečistí, z čoho bude profitovať nielen zákazník, ale celá spoločnosť. I keď to nejde zo dňa na deň, vidno už náznaky pozitívneho vývoja.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.


Už ste čítali?