Dovolím si uviesť zopár účtovných faktov, aby sa dostali do obrazu hlavne stavebníci-investori, ktorým tento ........ nápad robí najväčšie vrásky na tvári.
Ak si myslíte, že nakupovaním materiálu „bez papierov" ušetríte 20% DPH, ste na omyle. Je to iba marketingový ťah výrobcu, či obchodníka, ktorý by Vám túto zľavu pri vyjednávaní dal tak či tak. Tým, že Vás presvedčil o výhodnosti nákupu bez faktúry iba vo Vašej mysli vymazal pomyslenie na konkurenciu.
1. Výrobca stavebného materiálu. Ten môže „utopiť" nejaké malé percento z výroby v nepodarkoch, vzorkách a reklamáciách, ale je to len zlomok toho, čo predá akože bez papierov. Keď Vám nevydá faktúru do rúk, je to z jeho strany iba preto, aby neexistoval doklad pred jeho obchodnými partnermi, že ich obišiel a predal klientovi na priamo. V jeho účtovníctve je faktúra normálne vystavená a zaúčtovaná. V tomto prípade sú spokojní všetci okrem obchodníka, ktorý nezarobil. Ten však nemá dôkaz, že ho výrobca obišiel - chýba doklad vo Vašich rukách. Viete si predstaviť, že by výrobca s auditovaným účtovníctvom robil čachre s DPH v takom rozsahu ako sa to prezentuje?
2. Obchodník so stavebným materiálom. Vraj ste u neho kúpili bez DPH? Je to rovnaká rovnica ako v prípade výrobcu. V účtovníctve čo nakúpi od výrobcu buď predá, alebo má na sklade. Keď Vám predá „bez papierov", kde by vydokladoval, chýbajúci materiál na sklade? Vo vzorkách? Účtovne prípustné iba zanedbateľné %. On Vám iba opäť dá 20% zľavu. V jeho účtovníctve faktúra i bloček je.
3. Dodávka stavebných prác bez DPH? Ak je firma platcom DPH je im to v princípe jedno, lebo si započítajú vstupy a optimalizujú dane, takže sa dostanú niekde mierne nad nulu, aby zbytočne nedráždili finančníkov nadmernými odpočtami. Ak firma nie je platcom DPH ako remeselníci a živnostníci do obratu 49.790Eur/posledných 12 mesiacov, slúži mu platba bez papierov iba na zníženie základu dane z príjmu, ale nie DPH.
Netvrdím, že neexistujú takí, ktorí robia daňové podvody s DPH. Avšak tí, ktorí ich robia dnes, budú ich robiť, nech by bol systém akokoľvek sofistikovaný.
Vo väčšine prípadov je platenie „bez papierov" opäť len liekom na to naše: „Kamarát ušetril 20%! Nakúpil to bez DPH. Ja to tiež tak urobím!"
Výrobcovia a obchodníci Vám len dávajú to, čo si pýtate. Oni nechcú nič iné ako predať. A keď predať "bez papierov" je jeden zo spôsobov ako to dosiahnuť, tak Vás v tomto sladkom opojení nechajú.
Prečo Vám tento nemilý pohľad na vec zatiaľ nik neprezentoval? Videli ste už niekedy firmu, ktorá by priznala, že klientovi vyšla v ústrety s jeho požiadavkou na "podvod" a pritom zabila jednou ranou tri muchy? Predala tovar, vybabrala s konkurenciu a uspokojila zákazníka? A v skutočnosti žiaden podvod neurobila!
A teraz niečo pre druhú stranu.
Páni z Ministerstiev, ak ľudia budú chcieť, nájdu si milión možností ako pripravovaný zákon obísť alebo podplatiť úradníka finančnej správy, ktorý bude vydávať požadované potvrdenia. Z môjho pohľadu je celá záležitosť s únikmi DPH v stavebníctve zbytočne nafúknutá. Zásluhu na tom majú lobisti veľkých stavebných spoločností. Tieto nestačia konkurovať flexibilnejším malým firmám a živnostníkom, lebo potrebujú vytvárať fondy na uplácanie úradníkov pri získavaní štátnych zákaziek. Tak im samozrejme chýba priestor na úpravu ceny ako to robia tí menší. Miesto riešenia skutočného problému vo svojich radoch a v systéme hľadajú obetného baránka. A dodávka tzv. „bez papierov" u živnostníkov a malých firiem je fajn výhovorka.
Ak ale bezpodmienečne chcete niečo v tomto segmente riešiť, tu sú dva návrhy:
- V Nemecku si malý investor môže znížiť daňový základ o 10% vydokladovanej sumy na rekonštrukciu domu. Tak sa daňovník samozrejme snaží ísť oficiálnou cestou. Mať v ruke doklad o zaplatení dodávky. Pri dobrom vyjednávaní s dodávateľskou firmou získa zľavu, ktorú u nás firmy prezentujú ako „cenu bez DPH" a na druhej strane má dobrý pocit, že ušetrí na daniach. Žiadna byrokracia na úradoch a prácu daňového úradu urobí občan sám. A rád.
- Mali sme tu funkčný systém, keď dodávateľ celej stavby (bolo podmienkou) mohol fakturovať dodávku stavby s nižšou DPH. Podiel materiálu mohol byť max. 30%. Väčšina sa snažila vydokladovať stavbu a BYŤ platcom DPH, aby dosiahol nižšiu sadzbu a bol tak pre investora zaujímavý. Investor sa nesnažil nakupovať materiál priamo u výrobcu, ale cez dodávateľa stavby, lebo tak ušetril to, čoho sa dnes domáha pri platbe „bez papierov".
Otázka pre Ministerstvo:
1. Kto vyčíslil, na základe čoho a v akej výške dnešné úniky na DPH? Koľko stála táto analýza?
2. Koľko získa štát na daniach po zavedení tohto opatrenia do života a po odčítaní všetkých nákladov spojených s jeho zavedením?
3. Ako bude vykazovať štát zvýšenie výberu DPH z vydokladovaných stavieb a s akými číslami z predchádzajúceho obdobia ho bude zrovnávať?
4. Koľko bude stáť plánované prepojenie informačného systému stavebných úradov a daňových úradov?"
Moja odpoveď na druhú otázku je: „Štát bude stratový a zaplatia to daňový poplatníci. Ale keďže čísla sa dajú interpretovať rôzne, budú analýzy zo strany štátu určite pozitívne."
Odporúčanie.
Bolo by užitočnejšie, keby sa naši zodpovední zákonodarcovia starali o skutočné úniky - ich vlastné plytvanie našimi daňami na nezmyselné tendre, predražené diaľnice i ostatné štátne zákazky, vyplatené odškodné pozostalým obetí zákazky realizovanej súkromnou stavebnou spoločnosťou, rekonštrukcie štátnych bytov následne predaných pod cenu, čierne stavby papalášov...
V tom drobizgu - malých investoroch, živnostníkoch a malých stavebných firmách, na ktorých je plánované opatrenie cielené chýbajúce peniaze nenájdete. A veľkí si podvody vo Vami prezentovanom rozsahu nemôžu dovoliť.
Takže, komu a k čomu má slúžiť toto opatrenie?