reklama

Dajte ľuďom chlieb a... hlavolam

Keďže moje maloleté deti majú tento školský rok na oficiálnom programe „Rozvoj finančnej gramotnosti" zaumienila som si, že prispejem svojou troškou do mlyna i ja. A tak pri každej spoločnej návšteve obchodu riešime náklady na jednotlivé druhy tovarov, prepočítavame jednotkové ceny alebo zľavy a tešíme sa pri zisteniach, že sme v matematike lepší ako obchodníci, ktorí na jednotlivých cenovkách uvádzajú - určite iba omylom - chybné ceny.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Keďže moje maloleté deti majú tento školský rok na oficiálnom programe „Rozvoj finančnej gramotnosti" zaumienila som si, že prispejem svojou troškou do mlyna i ja. A tak pri každej spoločnej návšteve obchodu riešime náklady na jednotlivé druhy tovarov, prepočítavame jednotkové ceny alebo zľavy a tešíme sa pri zisteniach, že sme v matematike lepší ako obchodníci, ktorí na jednotlivých cenovkách uvádzajú - určite iba omylom - chybné ceny.

Pri nedávnom nákupe sme nezaváhali, teda aspoň ja nie, keď som zbadala v oddelení chleba úhľadné bochníky s veľmi estetickým papierovým štítkom hlásajúcim, že tento chlebík je 90% ražný. Paráda! Napriek cene presahujúcej 2Eurá sme si ho kúpili.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zhodou náhod (na náhody neverím) som na druhý deň videla u mamy na stole štítok z rovnakého chleba. Mama ma ale veľmi rýchlo schladila v mojom nadšení, s akým si aj ona kúpila, v jej prípade 70% ražný chlieb.

Prečítaj si zloženie! Vysvetlila. A tak sa začala moja matematická olympiáda.

90% ražný chlieb o celkovej hmotosti 1000g obsahuje:

90% ražný chlieb
90% ražný chlieb 

58% ražnej múky, podľa matematiky ako sme sa učili my, je to 580g z kilového pecňa. Podľa prvého pohľadu na chlieb by som si ja ako laik povedala, že je tam 900g ražnej múky.

6% pšeničnej múky, čo by malo predstavovať 60g

Spolu 640g tvorí múka

Zvyšok voda, ražný kvas, pekárenské droždie, soľ a korenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je pravdou, že 580g z celkovej hmotnosti 640g je 90,6%. Ale prečo 90% figuruje na „Titulke" pri údaji o hmotnosti chleba?

Chápem mamkino rozčúlenie, hlavne v jej prípade, kde počty sú zložitejšie a pri jej horšom zraku si ani nemala šancu prečítať drobné písmo zloženia:

70% ražný chlieb o celkovej hmotnosti 600g obsahuje:

70% ražný chlieb
70% ražný chlieb 

37% ražná múka, či je 222g

15% pšeničnej múky, čo je 90g

Spolu 312g z toho je podiel ražnej múky 71,15%

V oboch prípadoch je ale splnená litera zákona - Potravinového kódexu, ktorý hovorí o tom, že percentuálny podiel vyjadruje podiel na mlynských produktoch. Čiže ľudskou rečou povedané múky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Že je to trochu zložité? Ja by som to označila za zavádzajúce, lebo uvedené percentá v kombinácii s hmotnosťou zvýraznené veľkosťou písma bežného človeka zmätú.

Kto by pri nákupe očakával, že chlebík, ktorý o sebe hlása, že je X percentný, bude mať iné čísla v zložení písanom drobučkým, pre väčšinu nečitateľným, nepútavým písmom?

Tie veľké percentá sú tam uvedené asi pre tých, ktorí sú v matematike a učive šiesteho ročníka základnej školy slabí ako ja. Aspoň k takému záveru som prišla po hĺbkovom štúdiu zloženia chlebov.

Pri 70% chlebíku si ešte všimnite guľatú značku s textom:" Chlieb pre ochranu srdcovo-cievneho systému"

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

O takomto označení hovorí Potravinový kódex v §3 ods.3:

"V označení potravín sa nesmú uvádzať také údaje...., ktoré pripisujú potravine vlastnosť, že pôsobí preventívne na zdravie ľudí...."

Po tejto skúsenosti som si začala viac všímať popisky chleba v obchodoch. Našla som okrem chýbajúcich lístkov so zložením nebaleného chleba aj tento zaujímavý kúsok:

Chlieb ražný - špeciálny ražno-pšeničný chlieb obsahuje:

Ražný
Ražný 

Voda (je na prvom mieste v zozname napriek tomu, že jej asi nie je najväčší podiel v chlebe)

27,6% ražná múka

27,6% pšeničná múka

Prečo je jeho názov Ražný chlieb, keď je v ňom rovnaký pomer ražnej i pšeničnej múky? Neviem

Tak tomuto sa priatelia hovorí „Psychológia predaja a marketingu". Myslela som si, že som na takéto veci imúnna, keď sa sama v tejto sfére roky pohybujem.

Zdá sa, že pri podpore rozvoja finančnej gramotnosti môjho potomstva som dostala slušnú lekciu i ja sama.

Asi by som mala vrátiť diplom.

A Vy, sa pri nasledujúcej kúpe chleba skúste pozrieť na to, aký chlebík si dávate do košíka.

Mirka Sláviková

Mirka Sláviková

Bloger 
  • Počet článkov:  39
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mama, stavarka ale hlavne človek. Chodím po svete s otvorenými očami a čo vnímam, dávam ďalej. Zoznam autorových rubrík:  Konopný dvorStavebníctvotime2restartSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu